Werkwijze
Een medereiziger is een door de stichting opgeleide vrijwilliger.Een medereiziger wordt na zijn of haar opleiding gekoppeld aan de jongere met een hulpvraag (een kanszoekende). De medereiziger loopt een periode mee met het leven van een jongere en helpt hem of haar een antwoord te vinden op zijn of haar hulpvraag.
Een medereiziger kan als vertrouwenspersoon onder andere steun bieden bij:
- Sociaal emotionele problemen (vereenzaming, netwerken/vriendschappen/relaties).
- Het opruimen van belemmeringen.
- Het leren omgaan met eigen beperkingen.
- Studie (planning/huiswerk).
- De opbouw van zelfvertrouwen.
- Het ontdekken van mogelijkheden en interesses.
- Het ondernemen van (succesvolle) acties dat leidt tot afmaken studie.
- Het vinden van werk en, indien nodig en mogelijk, het behouden ervan.
Geluk is wederkerig; je krijgt het door het te geven.
Het Butterfly circus maakt op een hele mooie manier zichtbaar op welke wijze wij proberen te werken,
namelijk het versterken van jouw eigen kracht! En daardoor het creëren van nieuwe kansen.
Werkwijze Stichting Medereiziger
Een school of andere organisatie (als bijvoorbeeld een sportvereniging) kan zich aanmelden bij stichting Medereiziger. Wij komen op locatie presentaties verzorgen voor docenten, leidinggevenden én jongeren (bijvoorbeeld bij de mentorklassen). Wij gaan dan samen met de school of andere organisatie op zoek (advertentie en sociale media) naar vrijwilligers die zich in willen zetten als medereizigers.Als iemand zich aanmeldt als medereiziger, verzorgen wij de gehele opleiding met speciaal opgeleide docenten en trainers in acht lessen (zie 'Opleiding medereiziger' hieronder). Tijdens en na de opleiding wordt er door ons een intakegesprek gehouden met de medereiziger. Daarna proberen wij samen met de school of andere organisatie koppels te vormen.
Een (zorg)coördinator op de school of andere organisatie is het eerste aanspreekpunt voor de jongere en de medereiziger. Hij/zij heeft intakegesprekken met de jongere, coördineert de eerste gesprekken tussen de koppels en organiseert op afgesproken momenten interventiegesprekken met medereizigers. Vervolgontmoetingen zijn in de eerste periode op of in de omgeving van de school of andere organisatie. Indien mogelijk wordt hiervoor er een (speciale) ruimte door school of andere organisatie beschikbaar gesteld.
Een medereiziger is speciaal opgeleid om de jongere te helpen met zaken als:
- Zoeken naar innerlijke kracht en mogelijkheden.
- Opbouwen van zelfvertrouwen.
- Vinden van antwoorden en oplossingen op (hulp)vragen en problemen.
- Begeleiden van de jongere in het zelf actief oplossen van problemen.
- Antwoorden vinden op levensbeschouwelijke vragen.
- Ondersteuning bieden in de opbouw van gezonde relaties en vriendschappen.
- Grenzen stellen.
- Respecteer de ander en wordt gerespecteerd.
- Huiswerk, planning, sport, werk, gezin en vriendschappen.
Wij als stichting Medereiziger proberen zoveel mogelijk preventief of in een zeer vroeg stadium jongeren en jongvolwassen te helpen antwoorden te vinden op (hulp)vragen en problemen.
Door in een vroeg stadium (hulp)vragen te beantwoorden voorkom je veel problemen op latere leeftijd. Wij richten ons daarom op de jongere generatie in de leeftijd tussen de 12 en ongeveer 30 jaar.
In principe kunnen wij ondersteuning bieden aan iedereen binnen de leeftijdsgroep met een hulpvraag. Toch wij zijn niet in staat om zeer complexe hulpvragen te beantwoorden als bijvoorbeeld zwaar drugs en drank verslaafden. We zijn ook géén vervanger van een hulpverlener maar kunnen parallel wel met een hulpverleningstraject meelopen.
Wij proberen hulp bieden aan:
Wij hopen op den duur landelijk te kunnen werken en willen hierin een olievlek zijn.
Door in een vroeg stadium (hulp)vragen te beantwoorden voorkom je veel problemen op latere leeftijd. Wij richten ons daarom op de jongere generatie in de leeftijd tussen de 12 en ongeveer 30 jaar.
In principe kunnen wij ondersteuning bieden aan iedereen binnen de leeftijdsgroep met een hulpvraag. Toch wij zijn niet in staat om zeer complexe hulpvragen te beantwoorden als bijvoorbeeld zwaar drugs en drank verslaafden. We zijn ook géén vervanger van een hulpverlener maar kunnen parallel wel met een hulpverleningstraject meelopen.
Wij proberen hulp bieden aan:
- Jongeren tussen de 12 en 30 jaar.
- Jongeren met hulpvraag en welk vraagstuk dan ook (dit is wel afhankelijk of we een passende medereiziger kunnen vinden).
Wij hopen op den duur landelijk te kunnen werken en willen hierin een olievlek zijn.
Om je enigszins wegwijs te maken wat een medereizigerschap inhoudt, wordt een introductie avond georganiseerd.
Na de introductie avond kan je besluiten wel of geen opleiding tot medereiziger te doen. Voorafgaand aan de opleiding wordt er een intakegesprek afgenomen.
Na de gehele opleiding kan je aangeven of je daadwerkelijk medereiziger wordt.
De basis van de opleiding bestaat uit zes digitale lessen als huiswerk voorafgaande aan iedere les op de les locatie. Daarnaast zijn er twee praktijkmiddagen met acteurs die oefenen in een rollenspel.
De acht lessen bestaan dan uit:
Het kan echter gebeuren dat het lastig is een match te vormen, maar ook dat je afziet van een match. Het is namelijk niet verplicht een match met een jongere aan te gaan.
Tijdens en na de opleiding kan je bij problemen terugvallen op het kernteam en zijn docenten.
Na de opleiding zullen er drie extra bijeenkomsten per jaar worden georganiseerd, deze gaan over verschillende onderwerpen waarmee je in je begeleiding te maken krijgt.
Ben je geïnteresseerd geraakt en wil je voor iemand van betekenis zijn, geef je dan op via de pagina 'Aanmelden'. De opleiding is gratis.
Onze opleiding is nog niet geheel gereed. Om je toch een beeld te geven van de opleiding bekijk dan deze drie video’s van Armen te Kort Antwerpen. Onze opleiding zal namelijk vergelijkbaar zijn.
Na de introductie avond kan je besluiten wel of geen opleiding tot medereiziger te doen. Voorafgaand aan de opleiding wordt er een intakegesprek afgenomen.
Na de gehele opleiding kan je aangeven of je daadwerkelijk medereiziger wordt.
De basis van de opleiding bestaat uit zes digitale lessen als huiswerk voorafgaande aan iedere les op de les locatie. Daarnaast zijn er twee praktijkmiddagen met acteurs die oefenen in een rollenspel.
De acht lessen bestaan dan uit:
- Zicht op bestaande regionale hulpverlening en mogelijkheden voor medereiziger.
- Verkenning leefomgeving van de jongere met een hulpvraag.
- Verkenning van eigen ik als medereiziger.
- Empowerment en hoe doe je dat?
- Gesprekstechnieken en luisteren.
- Valkuilen.
- Praktijk sessies en intervisie.
- Praktijk sessies en intervisie.
Het kan echter gebeuren dat het lastig is een match te vormen, maar ook dat je afziet van een match. Het is namelijk niet verplicht een match met een jongere aan te gaan.
Tijdens en na de opleiding kan je bij problemen terugvallen op het kernteam en zijn docenten.
Na de opleiding zullen er drie extra bijeenkomsten per jaar worden georganiseerd, deze gaan over verschillende onderwerpen waarmee je in je begeleiding te maken krijgt.
Ben je geïnteresseerd geraakt en wil je voor iemand van betekenis zijn, geef je dan op via de pagina 'Aanmelden'. De opleiding is gratis.
Onze opleiding is nog niet geheel gereed. Om je toch een beeld te geven van de opleiding bekijk dan deze drie video’s van Armen te Kort Antwerpen. Onze opleiding zal namelijk vergelijkbaar zijn.
Deze handreiking schrijf ik om jou als jongere een beeld te geven wat de medereiziger van jou verwacht en jij van hem of haar kan verwachten.
Deelnemen aan het medereigersprogramma is geheel vrijwillig.
Om het medereizigersprogramma goed te laten verlopen, zijn er enkele handvaten nodig, voor jou als jongere en hem/haar als medereiziger. Nee, niet dat we vanaf nu iets moeten, maar om het werkbaar laten zijn:
Deelnemen aan het medereigersprogramma is geheel vrijwillig.
Om het medereizigersprogramma goed te laten verlopen, zijn er enkele handvaten nodig, voor jou als jongere en hem/haar als medereiziger. Nee, niet dat we vanaf nu iets moeten, maar om het werkbaar laten zijn:
- Je maakt samen met je medereiziger afspraken over dagen en tijden om elkaar te spreken. Van beide kanten doe je je uiterste best je aan jullie afspraak te houden of je maakt onderling een andere afspraak als het om welke reden dan ook niet door kan gaan.
- Je maakt kennis met elkaar en probeert samen uit te vinden wat voor jou een prettige manier is om in gesprek te komen. Hierin kun je samen allerlei activiteiten bedenken. Van het maken van een rondje met de trekker op het stagebedrijf, het maken van huiswerk, het doen van een spelletje, tot het halen van een ijsje.
- Je deelname is vrijwillig maar niet geheel vrijblijvend. Soms ervaar je lastige gesprekken en minder gemakkelijke periodes, ook samen. Loop daar dan niet voor weg, maar blijf samen in gesprek. Je zult merken dat je steeds sterker wordt naarmate jouw medereiziger met je meeloopt.
- Wat heel fijn zou zijn, is dat jullie, aan het einde van de ontmoeting, beiden een klein verslagje schrijven, over hoe jullie je ontmoeting hebt ervaren. Schrijf hierin ook welke afspraken je hebt gemaakt. Dit helpt jullie om terug te kunnen kijken of en op welke manier jullie beide gegroeid zijn.
- Een medereiziger stelt zijn vrije tijd beschikbaar om een periode met je mee te lopen. Pas goed op elkaar. Deze mensen zijn zeldzaam.
Handreiking en afspraken medereiziger
Medereiziger zijn is een verantwoordelijke taak. Je gaat met een kwetsbaar mens om. Neem deze handreiking serieus! In onderstaande punten probeer ik jou, als medereiziger, de hand te reiken en je te helpen je taak zo goed mogelijk uit te voeren en jullie beiden te beschermen. In de toekomst zal er ook een training komen om jou, als medereiziger, te leren hoe je een volwaardige en gelijkwaardige gesprekspartner kunt zijn.Handreikingen medereiziger
- Je bent een gelijke met de jongere.
- Alles wat de jongere jou verteld is en blijft privé.
- Neem in acht dat het om een kwetsbare jongere gaat en pas je houding daarop aan.
- (Ver)oordeel niet.
- Wees niet bemoeizuchtig en neem geen taken uit handen.
- Je bent geen psycholoog, dokter of welke andere hulpverlener dan ook en je voert dan ook geen taken als dusdanig uit.
- Je bent een luisterend oor en reist tijdelijk met de jongere mee.
- Toon begrip, liefde en betrokkenheid.
- Spreek altijd positief over jezelf en anderen in je omgeving, hoe moeilijk dat soms ook is.
- Wees altijd bemoedigd en ondersteunend en geef hem/haar het gevoel zelf de regie te hebben over het proces. Jij bent alleen begeleidend, nooit sturend en al helemaal niet dwingend of manipulerend.
- Je maakt vooraf afspraken met de jongeren over aanwezigheid, tijdstippen, wijze van afmelden, enzovoorts.
- Betrek alleen in overleg een geloofsvorm of overtuiging in de gesprekken of anders geheel niet! Ga een jongere nooit proberen te bekeren.
- Maak van iedere ontmoeting een kort verslagje en stuur deze op per mail. Dit verslagje helpt je om te plannen en te focussen waar je naar toe wilt. Wat heeft geholpen tijdens de gesprekken en wat niet. Door dit verslagje leer je zelf tot betere gesprekken te komen (zie gespreksformulier in de bijlage).
- Geen persoonlijke zaken.
- Wel zaken als wat hebben jullie gedaan, waar zijn jullie geweest, tijd, datum, hoe verliep de ontmoeting, prettig, open, lastig, gesloten, enzovoort.
- Heb je het gevoel iets verder te komen en waardoor komt dat?
- Wat zou je de volgende keer kunnen doen?
- Heb je behoefte aan een feedbackgesprek met de coördinator?
- Blijf fysiek op een afstand tenzij in goed overleg en in vertrouwen met de jongere (geen intimiteiten!).
- Een man kan geen medereiziger zijn van een vrouwelijke jongere en een vrouwelijke alleen maar van een mannelijke, als de jongere daarmee instemt.
- In de basis van de gesprekken blijft de mentor de aangewezen persoon voor de jongere als hij/zij vragen heeft of als er problemen zijn.
- Voor jou blijft de coördinator het aanspreekpunt als je vragen hebt of er problemen zijn.
- Je komt in de basis niet bij elkaar privé over de vloer. Omdat het hierbij gaat om jongeren en niet om kinderen, maar ook niet over in armoede levende ouderen, is het bij elkaar over de vloer komen afhankelijk van de relatie tussen de medereiziger en de jongere. Probeer in dit kader altijd te bedenken wat het doel is om de jongere op te nemen in de privé situatie. Bedenk tevens ook: wat kunnen de gevolgen zijn (voor beide), ben ik alleen, hoe effectief kan de ontmoeting privé zijn, zijn er mogelijke gevaren, enzovoort. Als je overweegt om een jongere toe te laten, of zelfs op te nemen in jouw privé, doe dit dan in overleg met de coördinator, maar nooit uit jezelf.
- Je leent of geeft nooit geld aan de jongere!
- Overweeg je kosten te maken (ijsje, patatje, entree kaartje, enz.), overleg of er hiervoor een budget is.
- Ga gesprekken met de jongere aan en probeer op een informerende en vragende manier de jongere inzichten te geven in zijn of haar gevoelens en vragen. Wat daarbij helpt zijn de digitale lesonderdelen van de studie Buddy project Leuven en het lezen van het boekje “in gesprek met de leerling” van André Konig.
- Het is in de basis de bedoeling dat de gesprekken in of om de school of andere instelling plaats vinden. Als de situatie zich voordoet dat men buiten de school of andere organisatie activiteiten onderneemt, geef dit dan even door aan de coördinator van Stichting Medereiziger.
- Het in gesprek zijn met de leerling zal de meeste tijd in beslag nemen. Op welke manier je tot gesprek komt, is afhankelijk van vele persoonlijke factoren. Ga daarom met de jongere in gesprek over de wijze waarop hij/zij een gesprek het prettigst vindt.
- Ontspanning is een mooie manier om in gesprek te komen, vind samen een manier welke bij je past, zoals wandelen, fietsen, voetballen, enz.
- Er is een lokaal beschikbaar voor de gesprekken, spelletjes of het huiswerk.
- Ook op het werk of in de stageperiode kan het soms prettig zijn om jouw jongere daar te ontmoeten. Overleg dit ook met de jongere. Het kan erg motiverend en helpend zijn om een keer met de trekker mee te rijden als hij/zij aan het werk of op stage is.